Nå lukter det maling og lakk i våre båthavner

Tekst og foto: Ulf Terje Johnsen

Med fjorårets drømmesommer i kjært minne har mange investert i nye båter til 2015 sesongen, men om de blir bønnhørt av værgudene står igjen å se. Man uansett, nå løfter kraner i alle båthavner båter av alle størrelser opp og sjøsetter dem så hurtig de kan. Ivrige båteiere var ute allerede i påsken, mens andre nettopp nå er igang med bunnsmøring og anoder samt maling og lakk for å være klar når krana melder at nå er det din båt som skal i vannet.

Nyttig fra A – Å

Nå finnes det vel ingen unik  ABC for båteiere og hvilke tiltak og jobb som bør gjøres  før man tar ut på årets første tur etter et halvt års landligge. Har  den ligget godt innpakket med for liten utluftning vinteren igjennom, er det viktig å få luftet den skikkelig, så eventuelt fukt og lukt forsvinner.  Like viktig er en grundig vask så båten er ship shape før man tar familie og venner om bord. Er både hun og han med på båtpussen, er det ofte hun som skaper kosen om bord, mens han sørger for en båt som er til å stole på når man stikker til sjøs.

Vårens båtpuss er i full gang i  alle havner, og kranene har det travelt med å få store og små farkoster i vannet.
Vårens båtpuss er i full gang i alle havner, og kranene har det travelt med å få store og små farkoster i vannet.

Et helt liv med båt

Som båteier i hele mitt liv er kosen i havna før første tur helt spesiell. En god prat med andre i «samme» båt er gull verdt, og det er alltid gode kjerringråd å få. Jeg valgte 15 år med en galeas på 58 fot i Danmark, og selv med skipper og 2 mannskap jobbet vi hvert år fra påske til september med vedlikehold og oppussing. En mahognibygget plattgatter fra Furuholmen på 30 fot krevde også mange ruller sandpapir og mye svette. Men har du f.eks. en moderne nyere båt i plast eller aluminium, er vedlikeholdet langt enklere og nesten en lek. Vi gir deg her noen ganske greie råd som skulle kunne sikre sikker ferd på sjøen, hvis du da ikke går på grunn eller får brann om bord.

 Bjørn Bråthen får besøk av mor Grethe som skal passe Juno mens Bjørn gjør båten klar for sesongen.
Bjørn Bråthen får besøk av mor Grethe som skal passe Juno mens Bjørn gjør båten klar for sesongen.

Stell godt med skroget

Like viktig som hygiene er for din kropp, er god pleie av din båts skrog, uansett materiale.  Skal resultatet bli bra, er det viktig at du sørger for å rengjøre alle flater og kriker og kroker grundig, slik at nytt bunnstoff og maling, voks eller polermiddel får feste i skroget. Jo bedre jobben gjøres, jo lettere er det å holde båten pen sesongen igjennom. Sjekk også anoder og alt annet under vannlinjen som du helst ikke vil se på et halvt år.  Har du seilbåt er det riggen som skal sikres, har du motorbåt eller robåt, kano eller kajakk er det motorer og årer som skal være i orden før du stikker til sjøs.

Her vaskes det løs så plastskroget skal skinne som sola i Karlstad før dagen er omme.

Påhengsmotoren

Veldig mange av oss har en mindre, gjerne hurtiggående liten skjærgårds jeep eller familiebåt med 5 sitteplasser fra 14 til 20 fot.  Som oftest med en  påhengsmotor på hekken.  Det er ikke BARE å montere den på hekken og dra av sted. Før vårens første tur bør du, faktisk om høsten når du tar båten på land, kjøre motoren i ferskvann og spraye med konserveringsmiddel slik at stempler og lagre blir smurt og beskyttet. Sjekk og rens pluggene for sot og skift ut giroljen i undervannshuset, rens eller bytt drivstoffilter. En større 4 takts motor krever noe mer, f.eks. Skifte av registerreim, stramming av dynamoreim og sjekk av både olje og drivstoffiltre.

På de mindre båtene som allerede i vannet er påhengsmotoren renset og klargjort for en ny sommer.
På de mindre båtene som allerede i vannet er påhengsmotoren renset og klargjort for en ny sommer.

Innenbordsmotoren

Denne finner vi ofte gjemt under dørken på de fleste større motorbåter, og ikke alle er like enkle å vedlikeholde på grunn av liten plass til f.eks. nødvendig service og inspeksjon gjennom en lang sesong. Viktige sjekkpunkter her er impeller, vannpumpe og motorlokk.  Videre stramning av kilereima, kjølevannsnivå og kjølevannsfilter. Sjekk alle slanger for  sprekker og stram slangeklemmer. Om nødvendig skifter du oljefilter og bensinfilter, sjekker smøreoljen og giroljenivået. Kontroller pakk boks og etterfyll med grease. Smør inn alle hendler og ledd for bedre gli.  Husk å åpne både drivstoffkran og vanninntak. Start opp og la motoren lunke seg litt mens du sjekker om det er lekkasjer eller problemer med den elektriske ladning. Glem ikke aggregatet som bør ha en 100% tette belger.

Rengjøring ombord

I tillegg til å sjekke motoren grundig, bør man også kontrollere el ledninger og kontakter, gassoppleggets slanger og vaske sky/skinnputer med anbefalt såpe. Sjekk også ventiler, lensepumper og brannslukningsapparat. Rens og gni inn batteripolene med syrefritt fett for best mulig kontakt.  Den generelle STORvasken før man begynner på en ny og lang båtsesong sammen, er naturligvis at alle skal kunne trives om bord. Der kan alle delta i jobben som ganske enkelt går ut på å bruke en god såpe og godt med vann slik at man kommer til der hvor støvet helst samler seg.

DaIkke bare mannfolk gjør jobben i havna. Her er det propellen som blir blanket av en sjøvant båtjente fra Senja. me som pusser båt

Vasken av skroget utvendig krever en effektiv såpe, men ikke pulver. JIF og Zalo er bra. Bruk skrubb eller svamp og etter skyll med rikelig med ferskvann. Vil man ha et skrog som skinner som sola i Karlstad  kan man gjenta vaskeprosessen flere ganger til skipper og mannskap begge er fornøyd.

Har man en standard seilbåt eller motorseiler eller skøyte med seilrigg er i prinsippet grunnreglene for renhold og vedlikehold den samme.  Her kommer allikevel det tillegg som sjekk av hele riggen, at f.eks. alle stag og alt tau og liner til cockpit er helt og i orden, og at alt av instrumenter og utstyr montert i masten er grundig sjekket før man løfter  masten, gjerne vasket,  på plass. For landstedsbåter og kajakk/kano er som regel en rengjøring nok og eventuelt  litt avhengig av farvann den brukes i.

3 – 5 dager nok

Setter man av 3 – 5 dager, 8 timer lørdag/søndag til klargjøring og sjøsetting av en ganske vanlig familie båt rundt 30 fot, skulle man komme vel i mål. Hvis man ønsker å gi båten den vårpussen den fortjener. OBS: HUSK REDNINGSVEST!!!

Her har Niels gjort snekka klar for fisketuren, nymalt og med nysmørt og oljet motor
Her har Niels gjort snekka klar for fisketuren, nymalt og med nysmørt og oljet motor

Seniorportalen ønsker alle sine lesere en riktig god båtsommer.

Legg igjen en kommentar