«Elias» klar til innsats i Oslofjorden i sommer

Tekst og foto: Ulf Terje Johnsen 

Redningsselskapet Sjøredningskorps Østfold disponerer i dag tre helt topp moderne og svært hurtige redningsbåter. Den nye båten “ELIAS” har fått stasjon og hjemmebase i Kanalen i Moss, der et veltrimmet korps av frivillige vil sørge for døgndrift og 24 timers døgnvakt. Og rykke ut når noe går galt på sjøen. Det være seg alt fra tau i propellen til brann ombord, grunnstøtning, motorstopp eller plutselig sykdom.

Med vannjetkraft er Elias god for 38 knop, (70 km/t) og vil derfor hurtig kunne nå frem til folk midtfjords i Oslofjorden på 10 minutter.  Etter kongelig dåp ved H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandra ved honnørbrygga i Oslo, der  Kong Harald også var til stede, satte “Elias” kurs for Moss, der båten ble mottatt med åpne armer  og stor folkefest i pøsende regn. Utover varme fiskekaker og brus kunne skolebarna få en tur med den lille modellbåten Elias i kanalen, utlånt fra Lions i Fredrikstad. En tur som var så populær at batteriene fort ble tømt. Barna tegnet den nye flotte STORE Elias og Kaptein Rødskjegg var konferansier.

Ungene elsket å få en tur med lille Elias rundt STORE ELIAS
Ungene elsket å få en tur med lille Elias rundt STORE ELIAS

Et meget erfarent korps gleder seg

Seniorportalen var ombord i denne båten etter et oppdrag i Son, men kun tau i propellen i denne omgang, og gutta ombord fikk løst problemet på kort tid.

Vel ombord ved kaia i den nye RS stasjonen  i Moss med vakttårn og brygge med plass til flere båter, også ungdomsgruppas båt samt en hurtig RIB,  kunne korpsveteran Bjørn Inge Larssen i det lokale RS vise frem en båt og et utstyr som vil kunne løse de aller fleste situasjoner båten kan havne i, og løse dem med riktig utstyr og proffesjonelle folk ombord.

Det nye flotte anlegget til Redningsselskapets Sjøredningskorps Østfold i kanalen i Moss er blitt imponerende
Det nye flotte anlegget til Redningsselskapets Sjøredningskorps Østfold i kanalen i Moss er blitt imponerende. Nye ELIAS fyller godt ved kaien med sine 15 meter

Man har en aksjonsradius på hele 200 nautiske mil og vil derfor i prisnsippet kunne løse oppgaver fra Aker Brygge, inn Drammensfjorden og ut til Færder Fyr og inn til Tønsberg. En kraftig krok på agterdekket kan klare 3 tonn på waierslepet og der kan opereres med vannkanon med adskilloge BAR.

Les også: Stort utvalg av rimelige båter i år

Vaktskifene finner sted hver dag kl. 17.00 og man er 3-4 mann/kvinner på skiftet.  Alle frivillige som med årene har lang erfaring ombord på redningsbåter, og som daglig trener for å bli enda bedre. Utover bårterfaring har mange av dem erfaring fra Røde Kors, HM Garden, militæret og Marinen  med blant annet 1. hjelp, fjellredning, hundepatruljer med mere.

Vaktskifte og høyt humør på akterdekk etter vellykket utført assistanse til båt med tau i propellen. Her ses Ann- Kristin Skinlo, Fredrik Skorge, Torkel Jodalen, Kristian Andreas T. Svendsen, Lars Espen Benjaminsen og Richard Andersen
Vaktskifte og høyt humør på akterdekk etter vellykket utført assistanse til båt med tau i propellen. Her ses Ann- Kristin Skinlo, Fredrik Skorge, Torkel Jodalen, Kristian Andreas T. Svendsen, Lars Espen Benjaminsen og Richard Andersen

Videre deltar alle i kurs som blir avviklet på rednings og sikkerhetsutstyrsiden  på Høyskolen i Horten, og man veksler mellom teori og praksis om bord som fx mann overbord og andre scenarier.

Gjennomsnittsalder rundt 35 år på ca. 15 mann fra vel 20 år til seniorer opp mot 70 år. Fysisk og psykisk trening er et alfa og omega for å kunne mønstre på RS meget velutstyrte båter.

Liten utskiftning, godt sosialt miljø

Bjørn har hele 14 år som en av flere skippere ombord på RS mange båter, og han sier at mange av de langt yngre også har mange år på baken og blir stående lenge ombord, før familie og utdannesle krever at de må gå fra borde. Humøret er høyt og smilet sitter løst da vi blir vist rundt på Elias, som med sine 15 meters lengde fyller godt opp ved kaia.  I styrehuset føler man seg nesten hensatt til førerkabinen i en større fly med alt det tekniske utstyr og de flotte støtdempende seter og infoskjermer i alle størrelser og høyder for best mulig oversikt for båtfører og mannskap.

Ombord i toppmoderne RS159 ELIAS  finner man et teknisk utstyr skal sørge for 100% optimal redningstjeneste, ikke minst kommunikasjonsmessig.
Ombord i toppmoderne RS159 ELIAS finner man et teknisk utstyr skal sørge for 100% optimal redningstjeneste, ikke minst kommunikasjonsmessig.

Alt dette utstyr krever en skog av antenner og følere samt radar på førerhuset tak. Med stivere og master samt avstivninger stikker det så høyt opp at Elias ikke kan kjøre under kanalbroa, men må gå sørover ved fergeleiet i Moss. Men skjer det noe i Mosse sundet, har man en hurtig RIB som på rekordtid vil være fremme ved havaristen til Elias dukker opp, denne bruker bare noen minutter rundt Jeløy ved full hastighet.

I løpet av sommeren vil også Horten få en redningsbåt stasjonert i byen, og man ser frem til et godt samarbeide over fjorden når og hvis det blir nødvendig.

Gamleskipper Bjørn Inge Larssen oppfordrer båtfolk generelt til å følge sjøvettsreglene og bruke sunn fornuft slik at vi unngår nye tap av liv på sjøen.

Skipper og RS mann i en mannsalder, Bjørn Inge Larsen, slapper av ombord i sin Alette mellom vaktene på RS159 Elias
Skipper og RS mann i en mannsalder, Bjørn Inge Larsen, slapper av ombord i sin Alette mellom vaktene på RS159 Elias

Vi har fått en utrolig flott båt som vi vil kunne hjelpe mange som  kommer i nød med. Spesielt eldre og små barn som er ute i små båter, ofte for å fiske eller dra ut på en holme.

Les også: Nå lukter det maling og lakk i våre båthavner
Les også: Alder ingen hindring hvis man tror og vil 

Legg igjen en kommentar